søndag 2. september 2012

Høsting av krydder og forskjellige andre hendelser

Det nærmer seg høst og med denne årstiden følger naturlig en del årlige gjøremål. Det er på tide med en delvis høsting av grønnsaker og ikke minst krydderurter.

Så langt har ikke året gitt særlig store avlinger. Gulrot og løk ser ikke ut til å ha hatt optimale vilkår hos oss i år, men både kålrot, grønnkål og krydder gir fine avlinger.



Værmessig hadde vi en fin dag på Trøndelagskysten i går, og det passet bra når krydderurtene skulle høstes. Jeg laget fine buketter som ble hengt til tørking. Her skulle være noe for enhver smak. Fra venstre ses salvie - den høyner smaken på svinekjøtt, rosmarin bruker jeg mest til lam og foccacia, timian kan brukes til det meste, men smaker ekstra godt i supper (sildesuppe f.eks), selvprodusert dill er et must når man graver laks, mynte kan brukes til te og er en nydelig ingrediens i drikken Mojito. Bakerst i bildet ligger en haug estragon. Dette krydderet kommer igjen år etter år hos meg og jeg bruker det i mange fiskeretter. Det vrimlet av makrell rundt øya i helga og et par kvister estragon fikk plass i buken på makrellene da de ble røkt. Mmmmm.....
 
Bildene mine blir litt underlige når jeg skal laste dem opp, ser jeg, men håper at dere likevel ser hva som er på bildet. Squash og kålrot, noen små og ei stor gulrot, stangselleri, poteter i fatet, små løk og årets andre avling av redikk.




Merkelig... Har sneglene (bauhund) kanskje årsmøte? Har aldri sett så mange av arten samlet på et lite område. Kanskje det er en parringsdans eller er svaberget dekket med en lekkerbisken??

.... og så ble det bro over bekken mellom oss og naboene! Tor prøvegår, mens Synnøve og Frode følger fornøyd med.



 
Dukkehuset har fått skifer på taket! Ble riktig så fint.
Mannen i huset har gjort en framifrå jobb!
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar